2025-11-24 15:07Pressmeddelande

Utredningen klar angående konsult- och projektledarkostnader på fastighetsenheten

Vara kommuns logga med tre korsade ax i vitt mot en gråblå bakgrund.

Den oberoende utredningen av fastighetsenheten är nu klar. Den visar som kommunens interna utredning att det varit stora brister. Utredningen med rekommenderade åtgärder kommer att behandlas i kommunstyrelsen den 3 december.

Under våren 2025 uppmärksammades betydande brister i fastighetsenhetens hantering av konsultinsatser och projektledarkostnader i Vara kommun. Kommunens interna utredning visade att externa projektledare anlitats till stora belopp, där en enskild konsult stått för merparten av utgifterna. Vidare framkom att två avtal tecknats utan korrekt upphandling och att konsulten kontrollattesterat sina egna fakturor. Även diarieföring och återrapportering till nämnden har varit bristfällig.

Kommunstyrelsen beslutade i september om att tillsätta en oberoende extern utredning av fastighetsenheten. Syftet med utredningen var att klargöra vad som hänt och varför och vad som ska göras för att förhindra att liknande situation händer igen. Utredaren skulle även bedöma om det fanns anledning till att misstänkta eventuella oegentligheter. Nedan sammanfattas svaren från utredningen.

Varför har det hänt?

Situationen har uppstått till följd av bristande efterlevnad av lagar och interna riktlinjer, otillräcklig intern kontroll, svag styrning och ledning och bristfällig diarieföring.

Konsultkostnadernas storlek och dess rimlighet

Bedömningen är att timkostnaden för konsulten bedöms vara marknadsmässig för en senior konsult. Projektledningskostnaden i förhållande till investeringsvolymen ligger relativt lågt, 1,5 procent vilket ligger något lägre än liknande projekt från andra kommuner där dessa kostnader uppgår till 2-4 procent. I beräkningen ingår inte kommunens interna kostnader för projektledning.

Vad förslår utredningen att fastighetsenheten bör göra för att hindra att en liknande situation sker igen?

Fastighetsenheten bör på ett övergripande plan säkra efterlevnad av lagar och styrdokument, tydliggöra processer och ansvar, systematisk uppföljning och kontroll, kvalitetssäkra upphandlingar och avtalshantering samt regelbundna utbildningsinsatser.

Finns det risk för eventuella oegentligheter?

Det går inte att utesluta att oegentligheter begåtts så därför har Vara kommun idag anmält händelsen och situationen till polismyndigheten för vidare utredning.

Kommunstyrelsens ordförande Gabriela Bosnjakovic kommenterar rapporten:

Nu har den externa utredningen kommit till kommunen och ska behandlas av arbetsutskottet i första läget och sedan vidare till kommunstyrelsen den 3 december. Förvaltningen har vidtagit en rad åtgärder i nuläget och två chefer har slutat sina uppdrag. Jag ser allvarligt på det inträffade och kommer regelbundet att följa tekniska nämndens arbete med att säkra rutiner och processer fram över.

Hela rapporten finns att läsa på kommunens hemsida vara.se

För frågor kontakta kommundirektör Anna Cederqvist, telefon: 0512-318 33


Om Vara kommun

Hos oss är landskapet platt och vidderna stora, men det är inte bara naturen som ger oss möjlighet att se långt. Vi har en tradition av att arbeta långsiktigt och att vidga vyerna. Vara kommun har cirka 1 400 anställda, vilket gör oss till den största enskilda arbetsgivaren i vår kommun. Vi arbetar utifrån vår vision Vara vågar - I Vara finns det goda livet, hos oss är alla välkomna, här ser vi lite längre. Vi bygger för framtiden.


Kontaktpersoner

Anna Cederqvist
Kommundirektör
Anna Cederqvist