2023-03-10 09:20Pressmeddelande

Här är pristagarna på Årets Företagarfest 2023

En kvinna och en man håller upp diplom och blombukett.

Förra veckan var det återigen dags att sätta strålkastarljuset på entreprenörsanda, handel, företagande och organisationer som gjort bra saker för Vara – sånt som skapar grogrund och drivkraft till bygden. Årets Företagarfest gick nämligen av stapeln!

Under Årets Företagarfest på Vara Konserthus delades årets priser och utmärkelser ut till några av de företag och organisationer som utmärkt sig lite extra under det senaste året.

Pristagare

Årets företagare

Pristagare: Madame Chic Kosmetika, Sarah och Ronny Bergqvist

En man och en kvinna håller upp ett diplom och ett pris.

Motivering: Årets företagare förtjänar en stor hyllning för deras framgång med sitt bolag.

De har genom sin passion, hårt arbete och dedikation byggt upp företaget till vad det är idag.

Genom att erbjuda kvalitetsprodukter, aldrig tumma på kvalitén och ge en personlig touch har de lyckats öka företagets omsättning år efter år. Deras innovation och förmåga att anpassa sig till marknadens förändringar har gjort företaget till en av branschens mest framgångsrika.

De har inte bara ökat företagets omsättning år efter år, utan de har också visat ett starkt engagemang för samhället genom att stödja lokala föreningar, Barncancerfonden och genom att hjälpa utsatta kvinnor i Moldavien.

Dessutom har företaget nyligen nått Trippel-A rating (AAA), den högsta kreditvärdigheten från Bisnode – Dun & Bradstreet.

För att öka sin produktionskapacitet ytterligare installerade de nyligen en helt ny, automatisk fyllningslinje. Detta visar på deras engagemang för att fortsätta växa och utveckla företaget framåt.

Årets nyföretagare

Pristagare: Maria Kronwall, Lokalen i Vara

En kvinna håller i en blombukett och ett diplom.

Entreprenörspriset

Pristagare: Anders Gunnarsson, Halla gård

En kvinna och en man håller upp ett diplom och en blombukett.

Årets stora lyft

Pristagare: Conditori Nordpolen

Två kvinnor och en man håller upp ett diplom och en blombukett.

Motivering: Conditori Nordpolen är ett av Varas mest välkända landmärken med stark historia och lokal förankring. Det inspirerar alla företagare att se hur ni som redan levererar på topp väljer att storsatsa och totalrenovera era lokaler.

Ni föregår med gott exempel genom att lyfta det traditionella till nutid och att låta historien vara levande i er verksamhet.

Ni gör Varabor stolta och med ert senaste lyft ser vi fram emot minst 120 år till av förgyllda fikastunder hos er!

Köpmännen i Vara Småstad är glada över att ha så drivna företagare på orten som vidareutvecklar och förfinar sin verksamhet!

Stort grattis och bra jobbat!

Årets Gröna företag

Pristagare: Bo Hötomt med familj

En man håller i en blombukett och ett diplom.

Motivering: Med en mix av spannmål och nötkreatur på Varaslätten knyter man ihop kretsloppet på riktigt och uppfyller många av klimatmålen såsom biologisk mångfald och resurseffektivitet.

Med ett nyinvesterat stall med god djuromsorg ser man framtiden an med god tillförsikt då även nästa generation nu är på väg in i familjeföretaget för att fortsätta som lantbruksföretagare.

De är mycket goda ambassadörer för de livsmedelsproducerande företagen i Vara kommun.

Årets Kulturella och Kreativa Exempel

Pristagare: Kvänum Energi

En kvinna håller i en blombukett och ett diplom.

Motivering: Genom att tänka både utanför och direkt på boxen har Årets Kulturella och Kreativa Exempel alstrat ny energi till såväl kreativiteten som platsen. Med emfas i ungas tankar om sin hemort har effektfull bildkonst satt färg på Kvänum i en kraftöverföring som involverat både näringsliv, kommun och konstskapare. Lokalproducerat nätverkande när det är som bäst.

Årets unga företagare

Pristagare: Kristian Skoog, Amiga

Man håller upp diplom och pris.

Motivering: Med nya metoder och arbetssätt utvecklar denne unge driftige företagare sitt bolag.

Ökad inkludering av personalen och öppenheten för nytänkande har på kort tid gjort skillnad i utvecklingsarbetet.

Genom ett gediget strategiarbete har nya mål formulerats och verksamheten styrs tydligt till uttalade kärnområden där egen produktion och egna varumärken nu ryms.

Med ett imponerande helhets- och hållbarhetstänk, i kombination med bolagets samlade erfarenhet, görs kraften att förändra påtaglig.

Det Goda Exemplet

Pristagare: Kronan Restaurang och Bed & Breakfast, Peter Olsson

En man håller upp ett diplom och en blombukett.

Motivering: Årets vinnare av utmärkelsen ”Det Goda Exemplet” har visat på ett stort engagemang för ett socialt ansvarstagande!

Under många år har man öppnat sin verksamhet för personer med funktionsvariationer, människor som varit långt från arbetsmarknaden och människor som på grund av sin härkomst och språk haft svårigheter att komma in på arbetsmarknaden.

När man under de senaste årens pandemi gick rakt emot strömmen och satsade när många i branschen gjorde tvärtom , skapades möjligheter för många att byta långvarigt utanförskap mot anställning.

Gesällbrev

Nora Cacatian Holmerg, hudvårdsterapeut

En kvinna håller i ett diplom och en blombukett.

Om Vara kommun

Hos oss är landskapet platt och vidderna stora, men det är inte bara naturen som ger oss möjlighet att se långt. Vi har en tradition av att arbeta långsiktigt och att vidga vyerna. Vara kommun har cirka 1 300 anställda, vilket gör oss till den största enskilda arbetsgivaren i vår kommun. Vi arbetar utifrån vår vision Vara vågar - I Vara finns det goda livet, hos oss är alla välkomna, här ser vi lite längre. Vi bygger för framtiden.