Vara kommuns växel är i förvandling. Nästa höst är det kommunens kontaktcenter som ska ge medborgarna en enkel väg in, mer information och snabbare svar på frågor.
– Här ska Varaborna kunna få ännu mer information, vägledning och svar på frågor direkt vid den första kontakten. Kommunvägledarna ska också hjälpa till i användningen av kommunens digitala tjänster och bidra till att minska den digitala klyftan, säger Maria Joelsson, kommunikationschef.
– För mig är medborgaren alltid i centrum. Genom att medborgarnas ärenden kanaliseras via kontaktcentret ser vi också vilka typer av tjänster och ärenden som vi behöver utveckla och förbättra. Medborgardriven verksamhetsutveckling alltså, säger Gabriela Bosnjakovic, kommunstyrelsens ordförande.
Hos oss är landskapet platt och vidderna stora, men det är inte bara naturen som ger oss möjlighet att se långt. Vi har en tradition av att arbeta långsiktigt och att vidga vyerna. Vara kommun har cirka 1 300 anställda, vilket gör oss till den största enskilda arbetsgivaren i vår kommun. Vi arbetar utifrån vår vision Vara vågar - I Vara finns det goda livet, hos oss är alla välkomna, här ser vi lite längre. Vi bygger för framtiden.